ASSALAMMUALAIKUM 👀
Pada minggu ini, saya telah banyak belajar tentang bahagian-bahagian excel yang saya tidak pernah menggunakan ia semasa saya menyiapkan tugasan. Saya selalu melakukan kerja di excel secara manual. Setelah saya belajar fungsi-fungsi dan rumus serta formula yang ada di excel, ia telah memudahkan saya untuk menyiapkan kerja dengan cepat. Hal ini kerana rumus dan formula di excel boleh digunapakai secara automatik tanpa kita perlu siapkan nya dengan menaip sendiri. Hal ini dapat menjimatkan masa saya dan seterusnya menghasilkan hasil kerja yang lebih berkualiti.
Pada hari ini, saya akan terangkan kepada kamu semua tentang fungsi-fungsi yang ada di excel.
Sebelum kita belajar kepada perkara yang lebih spesifik maka kita perlulah belajar perkara asas yang ada di dalam excel seperti di bawah :
Perkara dibawah merupakan rumus yang boleh kita gunakan semasa menggunakan excel untuk menyiapkan kerja :
- memisahkan dan menggabungkan data berupa teks
- dapat membentuk data sesuai keinginan
- contohnya perubahan format angka
3. VLOOKUP - mencari dan mencocokkan nilai tertentu yang ada di dalam table
Comments
Post a Comment